هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند
هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند

هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند

پایگاه جوش ایران

اندرکنش پرتوی الکترونی و مواد

پرتوهای الکترونی معمولا حاوی الکترون هایی با کیلوالکترون ولت 50-10 انرژی هستند که هنگام برخورد با ماده، رفتار های متفاوتی را از خود نشان می دهند. عمده ترین واکنش متقابل الکترون های پر انرژی و الکترون های نمونه، ناشی از تفرق آن ها می باشد. انواع تفرق پرتوی الکترونی ورودی عبارتند از:

1- تفرق الاستیک: تغییر جهت حرکت پرتوی الکترونی ضمن از دست دادن مقدار کمی انرژی. تفرق الاستیک عمدتا در برخورد پرتوی الکترونی ورودی با هسته اتم رخ می دهد و باعث انحراف قابل توجهی در مسیر پرتوی الکترونی ورودی به ماده می شود. 

ادامه مطلب ...

مقدمه ای بر SEM

مقدمه ای بر SEM و برهم کنش پرتوی الکترونی با نمونه

شرکت در آزمون
برای شرکت در آزمون می بایست وارد سیستم شوید
امروزه روش های مختلفی جهت شناسایی و آنالیز مواد وجود دارد که یکی از معروف ترین آنها، روش های میکروسکوپی می باشد. در این روش ها می توان تصاویر بزرگنمایی شده از نمونه به دست آورد. میکروسکوپ الکترونی روبشی SEM که از گروه میکروسکوپ های الکترونی است، از معروف ترین روش های میکروسکوپی به شمار می رود که علاوه بر تهیه ی تصاویر بزرگنمایی شده، در صورتی که به تجهیزات اضافی مجهز شود می تواند برای آنالیز شیمیایی و دیگر بررسی ها نیز به کار گرفته شود. مبنای عملکرد این میکروسکوپ، برهم کنش پرتوی الکترونی با ماده است. پرتوهای ساطع شده از این برهم کنش می تواند جهت بررسی ها مورد استفاده قرار گیرد. 
ادامه مطلب ...

اثر اوژه (به انگلیسی: Auger Effect)

اثر اوژه (به انگلیسی: Auger Effect) پدیده‌ای در فیزیک است که در آن سقوط یک الکترون از لایه بالا به درون جای خالی الکترونی لایه پایینتر، باعث تابش الکترون دیگری می‌شود. هنگامیکه الکترونی، اتم را ترک کند، یک جای خالی از خود بجا می‌گذارد. الکترون‌های لایه‌های بالاتر که پرانرژی‌ترند می‌توانند به این جای خالی رفته و انرژی آزاد کنند. انرژی آزاد شده می‌تواند به دو گونه باشد، یا بصورت فوتون تابش شود و یا به الکترون دیگری منتقل شده و باعث شود آن الکترون از اتم به بیرون پرتاب شود. الکترونی که بدین‌گونه از اتم خارج می‌شود را الکترون اوژه گویند.

مقدرا انرژی الکترون گسیل شده، وابسته به انرژی یونش لایه‌ای که اکترون در ان قرار دارد و انرژی انتقال الکترون است. در طیف‌سنجی الکترون اوژه، پرتو ایکس به نمونه تابانده می‌شود و شدت الکترون‌های اوژه بر حسب انرزیشان اندازه‌گیری می‌شود.

فرآیند وارانه‌ای نیز با نام ضربه اوژه در نیمه رساناها باشنده است که در آن، با ترکیب یک الکترون و یک جای خالی الکترونی، انرژی آزاد می‌کنند و این انرژی را به الکترونی در باند هدایت می‌دهند. 

ادامه مطلب ...

روش های آنالیز مواد

روش های آنالیز مواد برای دانشگاه صنعتی شریف 

 

حجم فایل ۸ مگابایت و به صورت پی دی اف می باشد 

 

برای دانلود کلیک نمایید

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی

دانلود نشریه الکترونیکی مواد نوین شماره ۳  

 

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی  

 

 

 

دانلود با حجم ۱۳ مگابایت 

دستورالعمل پرتونگاری صنعتی

دستورالعمل پرتونگاری صنعتی RT(رادیوگرافی صنعتی )

 

1- هدف

هدف از تهیه و تدوین این راهنما ارائه مسیر جهت تدوین دستور العمل های کاربردی در شرکت تابعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است این راهنما شامل نکات بارز از الزامات و مقررات قانونی کشور می باشد.

 

  2- مقررات کلی

رعایت مجموعه مقررات و الزامات قانونی جاری در کشور از جمله قوانین زیر الزامی می باشد.

1)     قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب 1368 مجلس شورای اسلامی

2)     آیین نامه اجرایی قانون حفاظت در برابر اشعه 1369 هیئت وزیران

3)      استانداردهای پایه حفاظت در برابر اشعه مصوب 1379 واحد قانونی سازمان انرژی اتمی

 

ادامه مطلب ...

نرم افزار MSDS - برگه اطلاعات ایمنی 4000 ماده

برگه اطلاعات ایمنی ۴۰۰۰ ماده شناخته شده و امکان جستجوی هر ماده ای که شما نیاز دارید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

لینک مستقیم دانلود 

http://wiser.nlm.nih.gov/downloads_windows/WISER_Windows_Setup.exe