هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند
هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند

هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند

پایگاه جوش ایران

منطقه HAZ در جوشکاری

علت به وجود آمدن این منطقه در فرآیندهای جوشکاری را می توان مربوط به انتقال حرارت و انجام استحاله های متالورژیکی مرتبط با آن دانست.در این منطقه معمولا ترکیب شیمیایی ثابت مانده ولی ساختار فلز تغییر می کند.
۱- روش های جوشکاری بر میزان آن موثرندومعمولا در روش جوش SMAW کمترین پهنا را دارد.در روش های گازی ،این منطقه دارای پهنای زیادی دارد چرا که میزان حرارت ورودی در آن زیاد است.
2- هر چه ضریب انتقال حرارت فلز پایه بیشتر باشد،این منطقه از پهنای بیشتری نیز برخوردار خواهد بود.
3- هر چه سرعت جوشکاری بالا باشد،پهنای این منطقه کمتر خواهد شد.
4- هرچه دمای پیش گرم کمتر باشد ،پهنای این منطقه نیز کمتر می شود.
5-در جوشکاری چند پاسی معمولا منطقه HAZ پهنای کمتری در مقایسه با جوش یک پاسی دارد.
در این منطقه ،حرارت دیدن منطقه فلز پایه با شرایط مختلف باعث می شود که ساختار متالورژیکی فلز پایه تغییرات زیادی نماید.دقیقا مثل این است که فلز پایه را در این منطقه آستنیتی کرده و سپس سریع سرد شود. در این منطقه،مارتنزیت تشکیل می شود.معمولا نیز سختی در این مناطق بحرانی است.فلذا در سرویس هایی که با محیط ترش سروکار دارند،میزان سختی و کنترل آن عامل بسیار مهمی است به طوریکه برای فولادهای کربنی ،میزان سختی نباید از 22 راکول سی افزایش یابد.معمولا نیز درمنطقه HAZ هرچقدر به منطقه جوش نزدیکتر می شویم؛با توجه به افزایش نرخ سردایش،سختی نیز زیاد می شود. 

ادامه مطلب ...

سمینار جوشکاری الکترواسلگ

   سمینار جوشکاری الکترواسلگ

 این سمیناری که در ادامه مطلب برای شما قرار داده ام مربوط به سمینار چهار قسمتی از شرکت الکو جوش می باشد که پیرامون جوشکاری الکترواسلگ می باشد. دوستان عزیز می توانند این کلیپ ها را در ادامه مطلب به صورت آنلاین تماشا و یا با نرم افزار دانلود منیجر دانلود بفرمایند.

ادامه مطلب ...

منابع تغذیه جوشکاری اینورتری Inverter-Based Welding Power Sources

منابع تغذیه جوشکاری اینورتری  عصر کنونی با تغییرات شگرفی به سرعت در حال حرکت است و در گذر این تغییرات هر روز شاهد رشد و شکوفایی در زمینه‌های علمی و دانش بشری هستیم و تکنولوژی‌های جدیدی در عرصه‌های تخصصی و صنعتی انسان را روز به روز به‌سوی توسعه و تعالی سوق می‌دهد.
این پیشرفت‌ها و تغییرات در صنایع مختلفی جلوه‌گر می‌شود که موضوع مورد بحث ما در اینجا در زمینه صنعت جوشکاری است و آن تکنولوژی پیشرفته اینورتر است.
یکی از مسایل اصلی که در عصر تکنولوژی نمود چشمگیری پیدا کرده، مسئله انرژی و چگونگی مصرف آن است. در کشور ما در راستای هدفمندسازی یارانه‌ها و اصلاح الگوی مصرف و با مطرح شدن موضوعاتی نظیر مدیریت و کنترل مصرف انرژی و همچنین افزایش رقابت و کاهش هزینه‌های تولید این موضوع از اهمیت‌ خاصی برخوردار گردیده و از این نظر سیستم‌های اینورتری اعتبار ویژه‌ای پیدا کرده است. 

ادامه مطلب ...

فرایندهای برشکاری

به علت داشتن حجم بالا در ادامه مطلب قرار داده ام. در ضمن دوستان گرامی لطفا برای بهتر شدن خدمات وبلاگ نظرات خود را برای ما ارسال فرمایید. موفق باشید. 

ادامه مطلب ...

خوردگی و حفاظت از فلزات corrrosion

خوردگی و حفاظت از فلزات corrrosion   

4-1- مقدمه         
بدون شک یکی از مهمترین مسایل مبتلا به صنعت و به خصوص صنعت نفت و صنایع وابسته به آن از قبیل گاز و پتروشیمی ، وجود مشکلات خوردگی می باشد . خوردگی را می توان از از جنبه های گوناگون اقتصادی ، صنعتی و زیست محیطی بررسی کرد . 

4-2- هزینه های خوردگی 
کل هزینه سالانه سیلها،گردبادها ،آتش سوزیها،رعد و برقها و زمین لرزه ها کمتر از هزینه خوردگی میباشند.
مطالعات و بررسی ها نشان داده که هزینه ها و خسارات ناشی از خوردگی حدود 2 تا 4 درصد تولید نا خالص ملی است که در حدود 15 الی 25 درصد آن ممکن است با اعمال روش های مناسب کاهش داده شود . بر اساس آمار تخمینی ارائه شده در دومین کنگره ملی خوردگی ایران در سال 1369 ، سالانه چهار میلیون دلار صرف واردات مواد ضد خوردگی به ایران می شود . تخمین های نویسنده نشان دهنده این است که فقط در سال 1375 شمسی هزینه مستقیم ناشی از خوردگی حدود 30 برابر سرمایه گذاری دولت در بخش صنعت در همان سال بوده است .
ضرر وزیان خوردگی به حدی بالاست که بر اساس گزارشات ، فقط در سال 1995 میلادی ضرر و زیان کمپانی شل چهارصد میلیون دلار بوده و کمپانی نفت انگلیس نیز ، خوردگی را مسئول به هدر رفتن 6 درصد کل ارزش دارایی خالص خود می داند . 
ادامه مطلب ...