هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند
هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند

هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند

پایگاه جوش ایران

جوشکاری با قوس پلاسما

درجوشکاری با قوس پلاسما ‌، قوسی تولید می شود که بسیار بلندتر، داغتر و قابل کنترل تر ازقوس ایجاد شده در جوشکاری تیگ است . هرگاه شدت جریان کم باشد ( کمتر از 100آمپر ) می توان جوشکاری موسوم به جوشکاری با قوس سوزنی انجام داد.
از این قوس بلند و سوزن مانند برای اتصال قطعات بسیار نازک فلز، به ضخامت 02/0 تا mm3استفاده میکنند . درجوشکاری با قوس پلاسما از شدت جریانهای بیشتر هم می توان استفاده کرد.
اگرچه با افزایش شدت جریان قوس پهن ترمیی شود ، اما می توان با استفاده از شدت جریان بالا تا 400آمپر ورق هایی تا ضخامتmm25 را با کیفیت مطلوب جوشکاری کرد. 

درجوشکاری با قوس پلاسما، نفوذ به دو روش انجام می شود:
روش ذوبی و روش سوراخ کلیدی . در روش ذوبی از قوس پلاسما برای جوشکاری متعارف دستی و ماشینی ، به روش ذوبی ، استفاده می شود.
مزیت عمده آن نسبت به جوشکاری تیگ , کنترل بهتر متصدیی روی فاصله مشعل تا قطعه کار و حذف احتمال آلودگی الکترود تنگستنی است.
زیرا در این روش الکترود تنگستنی در داخل مشعل محافظت می شود. با استفاده از این روش می توان جوشهای لب به لب باریک و مرغوب ، روی ورقهایی با ضخامت 3 ملیمتر ایجاد کرد.

درروش سوراخ کلیدیی قوس باریک و بلند ایجاد می شود که بطور کامل در قطعه نفوذ می کند و سوراخ کلیدی در وسط حوضچه جوش به وجود می آورد . اگر درز جوش لب به لب و کاملا جفت سازی شده باشد ، به فلز پر کننده نیاز نیست . با پیشروی مشعل ، حوضچه مذاب در جلوی قوس تشکیل می شود ، دور قوس می پیچد و بالا می آید تا مهره جوش کوچکی در پشت آن تشکیل دهد.
در هر بار عبور ، خط جوش کاملی در هر دو سطح زیر و روی قطعه ایجاد می شود . نفوذ کامل در قطعه و حرکت فلز مذاب سبب جدا شدن ناخالصیها وگازها از خط جوش ، پیش از انجماد آن می شود.
در نتیجه می توان خط جوشی با بالاترین کیفیت ممکن ایجاد کرد. جوشکاری سوراخ کلیدی را می توان روی فلزهایی تا ضخامت 6 میلیمترانجام داد.

وسایل مورد نیاز در جوش پلاسما
1. مشعل 2. یک واحد کنترل کننده 3. ژنراتور با فرکانس زیاد 4.یک دستگاه واتر پمپ 5.منبع جریان 6.رکتی فایر که ظرفیت آن حدود 500آمپر و با جریان DCSP برای جوشکاری اکثر فلزات و فولادهای ضد زنگ بکار می رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد