هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند
هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند

هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند

پایگاه جوش ایران

الکترودهای تنگستن تریوم دار

گسیل یون حرارتی ( ترمویونیک ) در تنگستن پس از آلیاژ شدن با مقداری اکسیدهای فلزی که نقش چندانی در کار ندارند بهبود می یابند . بنابراین ، الکترود ها بدون بروز هرگونه نقصی ، میتوانند سطوح جریان بالاتر را نیز کنترل نمایند . جهت جلوگیری از بروز اشتباه در شناسایی این الکترود ها و سایر الکترود های تنگستنی ، آنها دارای کد بندی رنگی هستند. دو نوع الکترود تنگستن تریوم دار در بازار موجود است . الکترود های EWTh-2وEWTh-1 این الکترود ها شامل 1و2 درصد اکسید تریوم (تریا- Tho2) هستد که به نسبت مساوی در تمام طول الکترود پراکنده شده اند . الکترود های تنگستن تریوم دار در بسیاری از جهات از الکترود های تنگستن خالص بهتر هستند . الکترودهای EWTh-2وEWTh -1 برای کاربرد های DCEN طراحی شده اند .  

در طول جوشکاری نوک این الکترود ها تیز باقی میماند که این حالت مخصوصا برای جوشکاری فولاد ایده آل است . معمولا از آنها برای جریان متناوب (AC)  استفاده نمیشود . چرا که حفظ گردی نوک الکترود ها که یکی از ضروریات جوشکاری با جریان  AC  است ، بدون ایجاد شکاف روی الکترود ممکن نیست گروه EWTh-3 منسوخ شده الکترود های تنگستن میباشد . این الکترودها دارای قطعات طولی یا محوری شامل 1 تا 2 درصد اکسید تریوم میباشند . مقدار متوسط اکسید تریوم موجود در این الکترود ها 35 تا 55 درصد است . با پیشرفت هایی که در زمینه پودرهای آهنی و صنایع متالوژیکی صورت گرفته ، این نسل از الکترود منسوخ شده است و دیگر کاربرد خاصی در صنعت ندارد .

تریوم یک ماده رادیواکتیو ضعیف است که تولید ذرات آلفا و همچنین مقداری اشعه بتا و گاما میکند. مقدار رادیواکتیو موجود دراین ماده خطری برای سلامتی انسان ندارد. اما چنانچه جوشکاری در محیطی بسته و برای مدتی طولانی انجام شود، باید اقدامات پیشگیرانه انجام گیرد. کاربر باید در این رابطه با کارشناسان ایمنی مشورت نماید .

با توجه به اینکه بر اساس دستورالعملهای استاندارد نوک این الکترودها برای اجرای جوشکاری مناسب توسط سنگ اصلاح میشوند، تنفس یا بلعیدن ذرات جدا شده میتواند باعث پرتوگیری درونی(Internal Radiation Exposure) گشته و بسیار خطرناک باشد. لذا باید دقت خاصی در این زمینه صورت گیرد.

مقدار پرتوگیری بیرون بدن از این الکترودها حداقل است. همچنین احتمال پرتوگیری درونی در خلال اجرای جوشکاری در اغلب محیطها قابل صرف نظر کردن است چراکه نرخ مصرف این الکترودها حین جوشکاری بسیار کم است.

 

کاهش خطر

nدر صورت امکان از انواع دیگر الکترودهای تنگستنی استفاده کنید.

nاطلاعات مندرج در MSDS الکترود را بخوبی مطالعه و از درک مفاد آن اطمینان یابید.

nاز یک سیستم جمع آوری ذرات مناسب هنگام سنگ زنی الکترود استفاده نمایید.

nبهینه سازی و بررسی متناوب سیستم تهویه جهت اطمینان از کارآیی لازم.

nتوسعه و اجرای استاندارد و دستورالعمل کار با الکترودهای تریوم دار شامل دستورالعملهای نگداری، سنگ زنی و تمیزکاری و دور ریزی ضایعات الکترود.

nآموزش جوشکاران در زمینه جوشکاری، سنگ زنی، بهداشت فردی و ایمنی

 

چگونگی رفتار با ذرات ایجاد شده

nذرات ایجاد شده در اثر سنگ زنی بطور منظم و با دقت جمع آوری گردد.

nدفع ذرات و الکترودهای ضایعاتی به دقت و بر اساس دستورالعملهای ملی یا بین المللی دفع ضایعات خطرناک صورت گیرد.

 

منابع:

·        "راهنمای کامل جوشکاری آرگون GTAW"، سعید قدرتی، شرکت اورین.

·        AWS Safety & Health Fact Sheet No.27, " Thoriated Tungsten Electrodes", Oct. 2003.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد