هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند
هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند

هر آنچه که یک مهندس مواد و جوش باید بدانند

پایگاه جوش ایران

فلنجها

سطح آببندی فلنجهای Raised Face:

یکی از قطعات بسیار پر مصرف در صنایع نفت و گاز، فلنجها هستند. فلنجها نه تنها بصورت مجزا، بلکه بصورت قسمتی از ادوات مورد مصرف در این صنایع مانند شیرها، ادوات واتصالات فلنجی و ... نیز دیده می‌شوند. فلنجها بسته به شرایط مصرف در انواع گوناگونی ساخته می‌شوند که این تنوع معمولا در نحوه اتصال آنها به لوله و یا سطح تماس آنها با فلنج کناری به واسطه گسکت است. سطح تماس فلنجها به یکدیگر، سطح آببندی فلنج نامیده می‌شود. فلنجهای دارای سطح رایس فیس (Raised Face) یکی از پرکاربردترین فلنجها می‌باشند و در این چند سطر در مورد کیفیت سطح آنها اشاره خواهد شد.

بر اساس استانداردهای مربوطه، سطح تماس نهایی در قسمت آببندی فلنجها و اتصالات فلنجی بر اساس بازرسی چشمی با یکدیگر مقایسه می‌شوند، نه با ابزارهای دارای قلمهای ردیاب یا پروب (Stylus Tracer) و یا دارای اندازه گیرهای الکترونیکی (استاندارد ASME/ANSI B46.1 جدول J-1 را ملاحظه فرمایید).

انواع سطوح تمام شده مورد نیاز در ذیل آورده شده‌اند. در صورتیکه سطوحی با کیفیت سطح خارج از موارد ذیل مد نظر باشد، بر پایه موافقت خریدار و تولید کننده صورت می‌پذیرد. 

سطح فلنجهای رایس فیس:

سطوح آببندی فلنجها جدا از اینکه هم مرکز (concentric) و یا مارپیچی (spiral) باشند، باید تعداد 24 تا 40 دنده در اینچ داشته باشند. شعاع نوک ابزار ماشینکاری مورد استفاده، باید بیشتر از 0.06 اینچ باشد. زبری سطح (roughness) حاصل از ماشینکاری در حدود 500µin (12.5µm) می‌باشد.  سطوح آببندی همانگونه که در شکل نیز مشاهده می‌شود، به شرح ذیل نامگذاری می‌شوند.

(STOCK FINISH): بطور وسیعی برای اکثر سطح آببندی فلنجها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخصوصا به خاطر اینکه برای سرویسهای دارای شرایط معمولی مناسب است. قرار گرفتن سطح نرم گسکت در فضای بین شیارها باعث ایجاد آببندی و اصطکاک بین دو فلنج می‌شود. این سطح از یک شیار مارپیچی پیوسته تشکیل شده است. فلنجهای 12 اینچ و پایین تر با ابزار تراش دارای شعاع نوک  اینچ و گام (فاصله شیارها)  اینچ ماشینکاری می‌شوند. برای سایزهای 14 اینچ و بالاتر سطح با ابزار تراش دارای شعاع نوک  اینچ و گام  ماشینکاری می‌گردند.

(SPIRAL SERRATED OF PHONOGRAPHIC): ترجمه فارسی این سطح به «سطح دندانه دار مارپیچ صفحه گرامافونی» به لحاظ شباهت ساختاری به صفحه گرامافون تشبیه می‌شود. این سطح با استفاده از ابزار تراش دارای نوک V شکل با زاویه نوک 90 درجه (به تفاوت ابزار بکار برده شده برای شیار با مورد قبلی دقت فرمایید)، که شیارهای هم مرکزی را به عمق  و گام   اینچ ماشینکاری کند، ایجاد می‌گردد. در صورتیکه شیارها بصورت دایره‌های هم مرکز ماشینکاری شوند، به آنها CONCENTRIC SERRATED می‌گویند.

(SMOOTH FINISH): این سطح می‌تواند با انواع ابزارهای ماشینکاری با سرعت و نرخ پیشروی های متفاوت انجام شود، بنحوی که رد مشخصی از ابزار بر روی سطح با چشم غیر مسلح دیده نشود. این سطح معمولا برای گسکتهای دارای سطح فلزی مانند DOUBLE JACKETED، FLAT STEEL و یا CORRUGATED METAL مناسب است. در اتصالات و شیرهای CRYOGENIC نیز از این سطوح استفاده می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد